verslag 1 3 oktober - Reisverslag uit Porto, Portugal van cees van hall - WaarBenJij.nu verslag 1 3 oktober - Reisverslag uit Porto, Portugal van cees van hall - WaarBenJij.nu

verslag 1 3 oktober

Door: battyencees

Blijf op de hoogte en volg cees

04 Oktober 2011 | Portugal, Porto

Lieve allemaal,

Na op dinsdag 20 september lekker met onze kleinzoon Julius in Rotterdam geknuffeld te hebben en geslapen op de stadscamping, vertrokken wij woensdag richting het zuiden. Bij Biaritz wilden we een dagje strand, maar omdat het regende, zijn wij doorgereden naar Spanje. Op de weg naar Braga net in Portugal werden wij wegens wegwerkzaamheden over één rijstrook geleid. Wij waren de laatsten in de rij. Helaas zag de wegwerker met zijn asfaltafschraapmachine ons niet, deed een hekje open en ggggggggkrak, onze hele zonneluifel was eraf. Gelukkig was er een piepklein stukje, waar we even konden staan. De achterdeur bleek ook ontzet, maar met een paar klappen met een hamer kon die weer dicht. Ook bleek later, dat de metalen rand aan de achterkant flink verbogen was. Met de wegwerker viel niet te praten. Kees heeft foto’s gemaakt voor de verzekering en wij hebben de luifel maar in het gangpad van de camper neergelegd en zijn doorgereden. Geen luifel is niet zo’n ramp en verder mankeerde de camper gelukkig niets.

In Braga op een heel leuke parkeerplaats gestaan bij Bom Jesus do Monte, waar ’s middags allemaal oude mannetjes kwamen om domino te spelen, sommigen met eigen auto en hadden dan hun eigen stoeltje bij zich, anderen met de bus. Braga is een lief plaatsje en Bom Jesus do Monte is een nagebouwde kruisweg naar Golgotha, dus veel trappen omhoog (wij namen de funeculaire, 2 wagons die gelijktijdig vertrekken, waarvan de bovenste steeds met water gevuld wordt) en veel trappen terug, waarlangs kapelletje staan met verschillende taferelen van de kruisweg, heel apart. Die funeculair is al in 1882 aangelegd!

Een nachtje op een camping aan de kust en door naar Porto, waar wij dachten dat een Hymer-dealer zou zitten. Vlak voor Porto op de N14 zagen wij opeens een Reparcamping, er stonden allemaal campers. Wij vragen, en ja hoor, ze hadden wel een tweedehands luifel voor 300,- en voor 80,- wilden ze die er op zetten, de deur nakijken, de metalen rand weer aansluitend maken en de kastdeur binnen nakijken, die alleen maar dicht wilde, als je er onderaan een trap tegen gaf. Daar is zo’n deur ook niet blij mee. We waren er 14.33 uur, net na de siesta en om 17.33 was alles gefixt. Wij blij en doorgereden naar een leuke camping met een bushalte net om de hoek en vlakbij het strand.

Porto bekeken, leuke plaats met veel hoogte verschil. De cathedraal ligt boven, de rivier de Douro beneden en alles wat je er tussenin wilt bekijken doe je via trappen of steile weggetjes. Omdat we wel even rust wilden (ha, ha), besloten we nog een dagje te blijven. Er is in 2010 een boulevard aangelegd, met daarnaast een fietspad en daarnaast langs de duinenrand over het strand een houten plankier van 15 km vanaf Porto. Wij heerlijk gewandeld, 1.5 uur heen, een tonicje en weer terug met een lekker zonnetje en windje, rotsen in zee en groene vetplantjes met roze en gele bloemen in de duinen.

Afgelopen zaterdag kwamen we er achter dat de omvormer om de laptop op te laden stuk was. Cees had net zijn e-reader opgeladen, maar de laptop had niet veel meer over en zonder laptop begint een mens niets. Goede raad is duur, zeggen ze, maar wij besloten nog maar een dagje te blijven en dan maandag weer naar die Reparcamping te rijden. Zondagmorgen om 10.00 uur liepen wij dus wederom over het plankier, nu de andere kant op en het was al druk met fietsers en wandelaars, onvoorstelbaar. ’s Middags hebben we lekker op het strand gelegen en aan het eind van de middag een heerlijk pilsje op de boulevard.

Vandaag, de 3e oktober hebben we een nieuwe omvormer waar we 4 uur op moesten wachten, maar dat hadden we er voor over en besloten we maar weer naar de camping in Porto te rijden, ons plekje was nog vrij. Morgen gaan we echt verder, richting Aveiro en daarna? Dat komt de volgende keer.

Liefs, Batty en Cees

• 04 Oktober 2011 - 11:27

Hans En Tonny:

Hallo Batty en Cees,

Leuk om iets te horen en wat hebben jullie al avonturen beleefd. Gelukkig dat het met de camper allemaal in orde is gekomen want dat ding kun je niet missen. Misschien hebben jullie goede tips voor onze vakantie volgend jaar want zo te zien en horen is er genoeg te bekijken in Portugal.

Liefs Hans en Tonny

• 04 Oktober 2011 - 14:27

Willy:

Hoi Batty en Cees, Gelukkig hebben jullie het goed naar je zin. En die kleine tegenslagen kom je ook wel weer te boven. Gelukkig met jullie alles goed, we kijken uit naar het volgende verslag. Hier is het nu iets minder weer , veel wind, maar nog steeds 19gr. Heel veel gr Willy en Fred

• 04 Oktober 2011 - 15:30

Marianne Hilarius:

Hi Batty & Cees,
    Jullie hebben wel weer een heleboel beleefd zeg....wat een toestand met het afgereden zonnescherm. Ik zag het het nu 20 graden is bij jullie. Dus nu gaat het sinds gisteren zeker afkoelen net als hier. We hadden meer dan een week tropische temperaturen van 26 graden. Heerlijk.
    Helemaal lekker omdat ik verplicht moet rusten dus ik ben lekker bijgebruind in de tuin.
    Jullie moeten weten dat ik het plan om naar het huis in Portugal te gaan heb laten vallen. In plaats daarvan ga ik met Nel nog een week naar Kos.... een strandvakantie in hotel met zwembad direct aan het strand met ontbijt en diner inbegrepen. Dus dat is pas echt relaxed.... We vertrekken op 20 october. Hopelijk is het dan nog lekker zwemweer.
    Naar het huis in Portugal gaan we van 4 - 20 mei en waarschijnlijk ook nog een week begin augustus.
    A.s. weekend ga ik voor het eerst weer in de auto zitten. Nel geeft haar uitgestelde etentje vanwege haar 60ste verjaardag.
    Wat is het mooi in Portugal.....Ik ben in Noord P geweest in 1970 met Frank. Dat moet geweest zijn in het jaar voordat we gingen zeilen op het Wad met de catamaran in 1971.
    Veel plezier....en ik zie uit naar jullie tweede verslag. Hopelijk geen pech onderweg meer...
    veel groeten, Marianne