verslag 3 26 oktober - Reisverslag uit Vila do Bispo, Portugal van cees van hall - WaarBenJij.nu verslag 3 26 oktober - Reisverslag uit Vila do Bispo, Portugal van cees van hall - WaarBenJij.nu

verslag 3 26 oktober

Door: battyencees

Blijf op de hoogte en volg cees

27 Oktober 2011 | Portugal, Vila do Bispo

Verslag 3 26 oktober

Lieve allemaal,
We zitten sinds vanmiddag in het plaatsje Vila do Bispo in het zuidwestelijke puntje van Portugal , we staan op een klein pleintje bij de kerk onder een palmboom en het regent en het waait, maar we hebben Wifi! We liften mee met café Marie en hebben dus meneer Mac niet nodig, deze keer.

Het vorige verslag vertrokken we dus uit Foz de Arelho via Caldes da Rainha, waar we bij de Mac mailden en bij de Aldi nieuwe sandalen voor Kees kochten. Hij had zijn oude al 2x geplakt met 5 seconden lijm, was er trots op dat het bleef zitten, maar terug van het bodschappen doen liet het opeens los en gelukkig lagen ze daar in de aanbieding. Weer terug naar binnen en ze gekocht.

We gingen via Obidos, een ontzettend lief, leuk, klein door Moren aangelegd plaatsje, òok klimmen natuurlijk, waar ze een speciaal drankje hebben `ginja`. Dan krijg je een kersenlikeur in een piepklein theekopje met oortje van chocolade gemaakt en dat voor 1 euro. Natuurlijk geprobeerd. Heel lekker, je drinkt je likeurtje en eet je kopje daarna op. Een soort kersenbonbon in gedeelten, zeg maar.
Ik heb daar zo gelachen. We hadden 2 verjaarskaarten gekocht, gevraagd naar het postkantoor, dat was vlak naast de kerk en daar stonden 4 rode brievenbussen op een rij. Kees ontzettend nadenken welke bus hij zou nemen en uitgelaten gooit hij de kaarten in de tweede van links. Dan kijkt hij ontzettend beteuterd, want in plaats van de kaarten, heeft hij zijn plattegrond in de bus gegooid. Hij het postkantoortje naar binnen, wil aan het meisje van de balie vragen er iets aan te doen, maar gelukkig was het druk. Zo´n meisje kan toch niets uitrichten. Je moet weten, dat ze hier 2 soorten brievenbussen hebben, een rode en een blauwe. De blauwe is voor de snellere post, zeggen ze. Binnen in het postkantoortje zag ik op de laatste van de rij een blauwe sticker staan en daar heb ik de kaarten ingegooid. En bij het Tourisme hebben we een nieuwe plattegrond gehaald.

We rijden door naar Ericeira, waar we bij een kapelletje staan, aan de kust. We slaan Lissabon over, we moeten er wel een stukje doorheen rijden over die hele grote brug over de Taag, maar gaan naar Evora. Rijden door vruchtbaar land, veel druiven en kassen en ook kurkeiken, waar we op een parkeerterrein bij het aquaduct staan. Als we door een poortje lopen zijn we zo in het stadje. Daar is de Kapel van de Beenderen, versierd met wel 5000 hoofden en botten. `We bones await yours`staat er boven de ingang. Naast de kathedraal bekijken we ook de kerk en het paleis van de Dukes of Cadaval, nog eigen bezit.

Via een, zeker in het begin, werkelijk piepsmal weggetje door de bossen, waar helemaal geen berm aan de zijkant is en waar Cees hoopt echt geen tegenligger tegen te komen, rijden we naar Alcacer do Sal. Er kwam gelukkig maar één tegenligger, maar net op een plek waar een uitwijkplaatsje gemaakt was. Het was rond 12.00 uur en dan houden de meeste Portugezen siesta. Het laatste stukje reden we langs natte rijstvelden bij een irrigatiekanaal.

In Alcacer do Sal stonden we op een camping en hebben we de wasmachine 4x laten draaien in 2 dagen. Met zon en wind is het zo droog en nu is alles weer lekker schoon. Verder niet veel gedaan.

Vandaar vertrokken we weer naar de kust naar Costa do St. André, waar we op een parkeerterrein stonden met aan de ene kant de zee en aan de andere kant de lagune. Er was daar een Engelsman met een caravan, die er al 7 jaar stond. De ene dag liggen we nog lekker in de zon bij de lagune en de volgende dag waait het al ´s morgens , als we een stuk langs de lagune wandelen met links duinen en dennenbossen en rechts koeien, grazend in groen gras en luid bellend om vervolgens om 17.00 uur los te barsten in een hoosbui, de camper schudt gewoon heen en weer. Het blijft de hele nacht regenen.

Volgende morgen weer droog en we rijden om de punt bij Sines, de grootste Atlantische haven van Europa, waar een grote LNG tanker voor anker ligt via een smal weggetje naar Porto Covo, prachtig uitzicht op de zee naar Vila Nova de Milfontes, waar Cees dacht een leuk plaatsje te hebben bij de vissershaven. Dat viel tegen. Gaan op een ander plaatsje staan, waar nog een Nederlands stel. Als we de volgende morgen even staan praten, zien we eerst een geweldige regenboog, echt heel mooi en daarna barst het weer los, dus gauw weg. Via Aljezur, mooi oud centrumpje, veel klimmen, tussen de middag natuurlijk alles gesloten, naar Carrapateira op een groot parkeerterrein vlakbij de zee. Een bekende plaats voor surfers, maar er was te veel schuim. Alleen een aantal leerlingen van de surfschool waren bezig.

Vanmorgen langs het strand gewandeld, we hoopten nog op mooi weer, zoals gisteren, maar helaas, het begon weer te waaien en te regenen, waardoor we toch maar vertrokken zijn. Het regent nu nog steeds. Hier staan we alleen wat beschutter dan op dat grote terrein. En….. ik kan weer een verhaaltje schrijven.

Tot de volgende keer.

Liefs, Batty

• 30 Oktober 2011 - 08:16

Berber:

Mmmm, ziet er goed uit daar bij jullie!

De herfst is hier echt begonnen, de verwarming staat weer aan, het is grauw en grijs met wat regen en de wintertijd is weer ingegaan, olé! Dus we zijn helemaal niet jaloers hoor ;-) geniet er nog maar lekker van!!

Kusss